کارکردهای گرافیک محیطی
کارکردهای گرافیک محیطی
مارس 30, 2020
طراحی سایت
اولین اصول طراحی سایت : آشنایی با سیستم مدیریت محتوا
آوریل 7, 2020

در اصول طراحی سایت سایتها به دو نوع کلی تقسیم میشوند:
1- طراحی سایت های ایستا static
2-طراحی سایت های پویا dynamic
طراحی سایت های ایستا شامل تعدادی فایل هستند که با وارد کاردن آدرس سایت می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این فایلها ثابت هستند و محتوای ثابتی
دارند. اصولاً مدیریت این سایت ها نیازمند به تسلط کامل به برنامه نویسی،
وقت و حوصله زیادی است و به همین دلیل بسیار کم استفاده میشود. این
سایت ها را می توان علاوه بر پنل سایت بر روی فضاهای رایگان نیز پیاده نمود.
طراحی سایت های ایستا برای معرفی محصولات، بیوگرافی و … مناسب هستند.
نوشتن پست در سایت های پویا همانند وبلاگ نویسی است و به همان جهت
مدیریت این سایت ها بسیار آسان و لذت بخش میباشد.
در طراحی سایت های ایستا متنهای سایت در فایل ها قرار دارند در صورتی که در
سایت های پویا هیچ مطلبی از سایت درون فایل قرار ندارد و در یک منبع
اطلاعاتی به نام دیتابیس
database جمع آوری شده اند.
تفاوت یک طراحی سایت پویا که کاملترین در نوع خود است با وبلاگ در این میباشد
که:

1-میتوانید به طور نامحدود پست (مطلب) بگذارید و محدودیتی در تعداد

کاراکترها وجود ندارد.
2-میتوانید عکس و فایل به پست سنجاق کنید؛ در صورتی که در وبلاگ
باید عکس یا فایل موردنظر در پست را در یک آپلودسنتر آپلود کنید.
3-تعداد قالب های موجود برای طراحی سایت ها بسیار بیشتر از قالبهای وبلاگ
است. همچنین علاوه بر طراحی سایت آسانتر، میتوان از گرافیک و قدرت
بالاتری نیز بهره برد.
4-امکانات پنل مدیریت طراحی سایت بسیار بیشتر از پنل مدیریت وبلاگ است.
5-بازدیدکنندگان یک سایت را معتبرتر از یک وبلاگ میدانند.
5-میتوانید در وبسایت خود آزادانه به تبلیغات بپردازید در صورتی که
انجام این کار در وبلاگ ها غیرقانونی است. البته به تازگی برخی
سرویس دهندگان این امکان را در اختیار کاربران می گذارند.
6-آدرس طراحی سایت شما سریعتر به ذهن بازدیدکننده سپرده میشود.
7-رتبه ی الکسای سایت شما سریعتر بهبود می یابد. در رابطه با رتبه ی
الکسا در بخشهای آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.
قریب به اتفاق سایت های موجود در اینترنت پویا هستند ولی برای داشتن یک
چنین سایتی نیاز به هاست دارید.

هاست:
هاست فضایی از یک سرور server است که در قبال پرداخت وجه برای
مدتی معین به شما واگذار میشود. سرور نیاز یک ابرکامیپوتر متصل به
اینترنت پرسرعت میباشد که فایلهای موجود در هاست شما در آن قرار
دارند. این ابرکامپیوتر تمام اوقات روشن است و هنگامی که ارتباطی این
کامپیوتر با اینترنت قطع شود دیگر امکان بازدید از سایت شما وجود ندارد. به
زمان اتصال سرور به اینترنت آپ تایم
up time گفته میشود. معمولاً
هاستینگ (ارائه دهنده ی هاست) آپ تایم را یکی از مولفه های خود جهت
تبلیغات میداند.
دامین:
برای دسترسی به یک سایت باید آدرس فایلهای موجود در سرور از طریق
مرورگر وارد شود. به این آدرس آیپی
IP گفته میشود. آیپی از چهار عدد
بین 3تا 155 متغیر است. برای مثال آیپی سایت گوگل
209.85.135.103
میباشد. همانطور که مشاهده میکنید حفظ کردن آیپی برای بازدیدکننده
مشکل است و به همین منظور میتوان به جای وارد کردن آیپی دامین
domain را وارد کرد. دامین همان آدرس سایت است. برای مثال:
http://www.example.com
دامین به چهار قسمت اصلی تقسیم میشود که آنها را با هم بررسی میکنیم.


1-پروتکل protocol نوع فایلهایی که بااین سرور و کامیپوتر
بازدیدکننده رد وب دل میشود تا حدودی توسط پروتکل قابل حدس زدن
است. برای مثاال
http برای سایتهای عادی، https برای انتقال
اطلاعات مهم و سری مثل رمز کارتهای بانکی برای خرید اینترنتی و…
2-سابدامین subdomain میتوان با یک دامین همزمان تعداد
نامحدودی سایت را مدیریت کرد. برای این کار میتوانید از سابدامین
استفاده کنید. برای مثاال
http://blog.example.com را میتوانید
برای وبلاگ خود ست (
setدر اینجا به معنای تنظیم دامین بار روی
هاست یا یک آدرس دیگر) کنید. سابدامین اصلی سایت
www است
که وارد کردن در آدرس سایت اختیاری است. یعنی
عملاً یک
http://www.example.com وhttp://example.com
کار را انجام می دهند. البته در سایر سابدامین ها هم میتوان wwwرا
وارد کرد هرچند که قاعدتاً نوشتن آن اشتباه است. برای مثال
http://www.blog.example.com
3-نام سایت: این بخش اسم خود سایت شماست که کاملاً دلخواه است و
هنگام خرید دامین آن را انتخاب می کنید.
4-دامین سطح بالا top level domain این بخش نماینده ی نوع فعالیت
سایت شماست. البته امروزه این اصل زیاد رعایت نمیشود و بیشتر
سایت ها از دامین سطح بالای
.com استفاده می کنند. لیستی از
دامین های سطح بالا را در زیر مشاهده میکنید.

نام دامین تراز بالا کاربرد نام دامین تراز بالا کاربرد
.comعمومی .bizخرید و فروش
اینترنتی
.netشبکه های
اینترنتی
.tvشبکه های
تلویزیونی و
ماهوارهای
.orgنهادها و
سازمانها
.irسایتهای ایرانی

در ادامه 7نکته در مورد دامین به نقل از سایت webrgb گفته شده است.
-1ماندگاری در ذهن: اولین نکته و شاید مهمترین نکته این است که دامین
شما به سادگی در ذهن افراد ثبت شود تا بتوانند بدون نیاز به هرکاری، آن را
به خاطر آورده و دوباره به سایت شما بازگردند.
لیستی از نام های موردنظر خود که به راحتی در ذهن ثبت می شوند و در یاد
می مانند، تهیه کنید. به یاد داشته باشید که شاید لازم باشد برای دامین خود
هزینه ی بالایی کنید و آن را از کسی که قبلاً ثبتش کرده، بخرید!
1- دامین های
.com در اولویت هستند: بسیاری از مردم گمان میکنند که
دامین های
.com تنها دامین های موجود هستند و اغلب به پایان اسامی که
می شنوند، یک
.com هم اضافه می کنند و جستجوی خود را انجام می دهند!
اگر پسوند
.com دامین موردنظر شما به ثبت رسیده بود، مشکلی نیست
می توانید از پسوندهای معروف دیگار مانند
.biz ، .org ، .netو یاا .inf

استفاده کنید. البته دامین های هر کشور، جایگاه خود را دارند مثلاً برای ایران
. وir
3-به غلط های املایی توجه داشته باشید: این نکته از دو جهت مهم است هم
مثبت و هم منفی. مثبت اینکه باعث میشود با ثبت دامین های دارای غلط های
املایی رایج، ترافیک خاصی جذب نمایید مثلاً ثبت دامین
mashhad.comو
دامین
mashad.comدر کنار هم، باعث میشود افرادی که با هر دو املا این
کلمه را تایپ میکنند را هدف بگیرید. و منفی هم از این جهت که مثلاً اگر
فقط یکی از دو دامین مثال فوق را داشته باشید، دسته ی زیادی از
بازدیدکنندگانتان را میتوانید از دست بدهید!


مقالات بیشتر:

اصول طراحی سایت



4-سایر پسوندها را نیز ثبت کنید: این نکته وقتی اهمیت بالا پیدا میکند که
رقبای شما یکی از پسوندهای شما را به ثبت برسانند. البته در وب فارسی،
زیاد به چشم نمی آید و اغلب رقابت چندان بالا نیست که لازم باشد تمام
پسوندها را ثبت کنید مگر در برخی موارد بسیار خاص. در هر صورت، اگر
نسبت به ثبت سایر پسوندها اقدام نمایید، تصمیمی مناسب اتخاذ نموده اید.
5- دامین شما تا جایی که ممکن است باید کوتاه باشد: هرچاه کوتاهتر، به
یادماندنی تر! به همین سادگی اما بسیار بسیار مهم
.
6-از خط تیره (-) استفاده نکنید: احتمال اینکه در زمان ثبت دامین، دامین
مدنظرتان به ثبت رسیده باشد بسیار بالاست. در این حالت خیلی ها با استفاده

از خط تیره، دامین مشابه را به ثبت میرسانند. این کار یکی از اشتباهات
بزرگ در ثبت دامین به شمار می رود و باعث میشود ترافیکی که متعلق به
شماست، به دلیل وجود همین خط تیره، به دامین مشابه و فاقاد خط تیره
منتقل شود. همچنین افزودن عدد به انتهای دامین موردنظر نیاز توصیه
نمیشود مگر اینکه عدد مفهومی در وبسایت شما را منتقل کند مثلاً
websaz24.com یعنی ساخت وب سایت در 14ساعت.
7-دامین شما برای تبلیغات نیز باید مناسب باشد: اگر وب سایتی راه اندازی
میکنید، قطعاً برای آن برنامه های تبلیغاتی خواهید داشت. اینکه دامین شما
به سادگی در تبلیغات به کار گرفته شود نیز مهم است. یک دامین فاقد معنی و
طولانی هرگز مناسب تبلیغات در یک روزنامه نخواهد بود
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *